Mindfulness

Alle kan lære at praktisere mindfulness. Og har du først lært det, vil det følge dig resten af dit liv. Du vil sandsynligvis slet ikke kunne undvære det. Sådan er det ihvertfald for mig selv og det er også det mange af mine klienter giver udtryk for.

Jeg møder ofte mennesker der har et ønske om at prøve mindfulness, men som samtidig også har en masse forestillinger om hvad de skal kunne og hvad de skal opnå.

Jeg møder også mennesker der nærmest har opgivet på forhånd, fordi har en forestilling om at de ikke har tålmodighed til det eller har tiden til at sætte sig ned og slappe af.

Men det er heldigvis heller ikke kun det mindfulness handler om.

​Min tilgang til mindfulness er at det skal være let tilgængeligt og kunne bruges i hverdagen. Det er mere end kun redskaber og øvelser du kan gøre brug af i enkelte situationer. Det kræver ikke planlægning. Det er nærmere en måde at være tilstede i hverdagen på.

Alting er en proces - og som altid når man skal lære noget nyt, tager det tid, det kræver nysgerrighed og tålmodighed.

Men det er det hele værd. ​

Første skridt er at lære at trække vejret.

Når du kan det, får sindet mulighed for at slappe af og nervesystemet kan falde til ro.


At trække vejret

At trække vejret er en selvfølge - det er ikke noget vi tænker over. Vi gør det bare. Eller gør vi?

Rigtig mange af trækker kun vejret overfladisk.

Det betyder at vores krop og vores hjerne ikke får al den ilt og energi den kunne få. Det betyder også at vores muskler og bindevæv bliver stift og ufleksibelt over tid. Og så betyder det også at vi ikke får udskilt alle vores affaldsstoffer.

Når vi lærer at trække vejret, sådan rigtig trække vejret, kan vi få ro på kroppen og hjernen, på en helt anden måde.

Vi kan træne samspillet mellem vores hjerne og hjerte på en måde så vi, når vi er opkørte, urolige eller vores nervesystem er overbelastet, kan hjælpe hjertet med at falde til ro - og dermed opnå ro i både krop og sind.

Det hedder hjerte-kohærens.

Som nævnt er mindfulness for mig grundlæggende en måde at være i livet på, men i processen med at træne mindfulness, at tage det til sig og øve sig i det, oplever jeg det bliver mere overskueligt når det "sættes i boks", får et navn og bliver konkret.


Nogle af de områder og teknikker jeg primært arbejder med er:

  • Stress håndtering

  • Åndedrætsteknikker - at trække vejret med hele kroppen

  • At bruge vejrtrækningen til selvberoligelse

  • Hjerte Kohærens træning